KOCSÁK TIBOR
zeneszerző, zongoraművész, karmester, zenei vezető
Kocsák Tibor a jelenkori magyar zenés színjátszás kiemelkedő alakja, zeneszerző, zongoraművész, karmester, zenei vezető.
Apró gyermekkorától kezdve a zene útjait járta, énekelt a Magyar Rádió Gyermekkórusában, majd a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola elvégzése után a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán diplomázott. Ezután hosszú éveken keresztül a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskola docenseként tanította a jelenleg európai színvonalat képviselő magyar zenés színházak szinte teljes művész-garnitúráját.
Zeneszerzőként a modern magyar musical-játszás egyik jelentős létrehozója, meghonosítója, ismert és elismert alkotója. Műveit évtizedek óta rendkívüli szakmai- és közönségsikerrel játssza Magyarország megannyi színháza.
Több, mint ötven színpadi kísérőzenét írt, továbbá dalokat, megzenésített verseket, sanzonokat és filmzenét, több lemezalbumot, valamint tizenkét musicalt és két egész estét betöltő balettet. Műveit bemutatták Észtországban, Finnországban, Japánban, Németországban, Oroszországban, Romániában, Szlovákiában, Svájcban, Koreában, Ausztráliában is.
A világsikert a szerzőnek a Harangozó Gyulával írt Hófehérke és a 7 törpe című táncjátéka hozta meg, melyet a magyar közönség az Operaházban, az Erkel Színházban és a Szegedi Szabadtéri Játékokon láthat immár több, mint 150 alkalommal, s amely korunk legtöbbet játszott balettje címet magáénak tudhatja. Ez a mű oly országokban öregbíti kultúránk hírnevét, mint Észtország, Oroszország, Finnország, Ausztrália, Tajvan és most már Kazahsztán.
Teljes szöveg
TANULMÁNYAI
1954-ben született Budapesten. Már kora gyermekkorában megmutatkozott élénk zenei érdeklődése. Tagja volt a Botka-Csányi vezette Magyar Rádió Gyermekkórusának, gyermekszereplőként játszott meseoperákban és az Operaház színpadán is. Később a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola növendéke, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hallgatója. Iránymutató mesterei Ábrahám Marianne, Soproni József, Bächer Mihály, Falvay Sándor voltak.
SZAKMAI ÉLETÚTJA
Az Akadémia elvégzése után a Színház-és Filmművészeti Főiskola zenés mesterség tanára lesz, előbb mint tanársegéd, később mint adjunktus, majd docens.
Első nagyszabású színpadi művét, a Krónikás c. rockoperát 1984-ben írja Kemény Gáborral közösen Várkonyi Mátyás és Miklós Tibor felkérésére a Rock Színház számára. Sorsa ettől kezdve elválaszthatatlan a Rock Színháztól, melynek állandó háziszerzője és vendégkarmes-tere lesz, valamint ekkor köt életre szóló barátságot Miklós Tiborral, akivel a későbbiek során is nagysikerű zenés színpadi műveket komponál.
1989-től a Madách Színház zeneigazgatója, számtalan zenés bemutató zeneszerzője, zenei vezetője, karmestere, hangszerelője.
2007-2008-ban a Társulat című televíziós műsor zsűritagja, zenei vezetője.
A számtalan szakmai- és közönségdíjjal kitüntetett zeneszerző jelenleg a budapesti Madách Színház zenei vezetője és karmestere, legújabb műve a 2020 december elsején bemutatott, Fantomfájdalom című táncdrámája.
FŐBB SZÍNPADI MŰVEI
A krónikás (rockopera)
Légy jó mindhalálig (musical)
Anna Karenina (musical-opera)
A vörös malom (musical)
Utazás (rockopera)
Abigél (musical)
Szegény gazdagok (Fatia Negra) (musical)
Az ember tragédiája (balett)
Hófehérke és a 7 törpe (balett)
Lady Budapest (rockopera)
DÍJAI
eMeRTon-díj (1991)
Huszka-díj (1995)
Erkel Ferenc-díj (2004)
Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje polgári tagozat (2005)
Artisjus-díj (2006),
Fényes Szabolcs-díj (2008)
Budapestért-díj (2009)